کمبود اکسیژن وتنظیم سلولهای چربی درچاقی

 محققین دانشگاه Kanazawaنقش پروتئین TIS7درفرایند تنظیم چرب زایی هنگامیگه سلولهای غیراختصاصی تبدیل به سلولهای چربی می شود را مشخص کردند.تحقیقات در مورد تأثیرات کمبود اکسیژن بر چربی بدن حیوانات چاق ارتباط کمبود اکسیژن را باتنظیم تولید سلولهای چربی هویدا کرد. دانشمندان نقش پروتئین TIS7درفرآیندهایی که تنظیم چربی زایی را در تبدیل سلولهای غیر تخصصی چربی به سلولهای چربی کنترل می کنند، کشف کردند.

 

سلولهای 3T3-L1درمحیط کشت تحت شرایط اکسیژن نرمال وکمبود اکسیژن، جزء به جز شدن هسته و سیتوپلاسم: شناسایی TIS7، Lamin Bو بیان β-tubulinبروش immunoblotting.

آنها می گویند: پروتئین TIS7می تواند به عنوان یک هدف برای داروهای درمان چاقی یا انواعی  از چاقی که با بیماریهای  متابولیک از جمله دیابت نوع 2 و آترواسکلروز مرتبط است به کار گرفته شود.

 بافت چربی در تعادل کل بدن، ذخیره ی اضافه ی انرژی و تعدادی از فرآیندهای فیزیولوژیکی نقش بسیار مهمی دارد. از کنترل خارج شدن این تعادل سبب بروز چاقی می شود این موضوع سبب علاقمندی دانشمندان به بررسی مکانیزیم هایی که در تشکیل  بافت چربی سفید نقش دارند، گردیده است.

بافت چربی از نظر دریافت اکسیژن در انسانهای چاق و حیوانات چاق دچار اختلال و کمبود اکسیژن می شوند. هیپواکسی یا کمبود اکسیژن موجب بروز بیماریها واختلالات قلبی، ریوی، کم خونی و مشکلات گردش خون می گردد.

 همچنین گزارشاتی وجود دارد که نشان می دهد بدنبال ایجاد جراحت دریک بافت نظیربروز ایسکمی یا سکته یا ترومای ماهیچه ای، پروتئین TIS7در آن بافت تولید می شود.

 Yukio Yonedaو همکارانشان دردانشگاه Kanazawaبا بررسی بیان TIS7درمحیط آزمایشگاه دریافتند که مقدار این پروتئین به شدت با افزایش استرس هیپوکسیک افزایش می یابد.

 محققین سپس به مقایسه ی موشهایی که تحت رژیم های غذایی مختلف بودند، پرداختند. آنها دریافتند که مقدار پروتئین TIS7در بافت چربی سفید درموشهایی که تحت تغذیه پرچرب بودند به میزان زیادی افزایش می یابد. بعد از مطالعات بسیار زیاد بر روی جنبه های مختلف چربی زایی ونقش هیپواکسی و پروتئین  TIS7، دانشمندان نتیجه گیری نمودند که  TIS7یک تنظیم کننده ی محوری در سطح رونویسی است که در ادیپوجنز یا چربی زایی القاء شده به وسیله ی هیپواکسی نقش دارد.

آنها معتقدند برای درک دقیق مکانیسم، تنظیم مثبت TIS7(افزایش مقدار این پروتئین ) در شرایط هیپواکسی قبل از چربی زایی باید تحقیقات بیشتری دراین زمینه انجام داد.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/09/130925112233.htm